رگولاتور گاز چیست؟

خطرات بیشماری در ارتباط با گازهای مختلف وجود دارد که با استفاده از تجهیزات مختلف میتوان تا حدود زیادی این خطرات را کاهش داد. رگولاتور یکی از این وسایل است.تنظیم کننده فشار در بسیاری از کاربردهای رایج در خانه و صنعتی یافت می شود.رگولاتور صنعتی در موارد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و در مصارف خانگی از رگولاتورهای خانگی استفاده میشود.

به عنوان مثال ، تنظیم کننده فشار در کوره های گازی برای تنظیم گاز پروپان ، در کوره های گرمایش منزل برای تنظیم گازهای طبیعی ، در تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی برای تنظیم گازهای اکسیژن و بیهوشی ، در سیستم های اتوماسیون پنوماتیک برای تنظیم هوای فشرده ، در موتورها برای تنظیم سوخت و در سلولهای سوختی برای تنظیم هیدروژن بکار میرود.

رگولاتور گاز صنعتی

رگولاتور گاز یا تنظیم کننده فشار گاز ، همانطور که از نامش مشخص است ، وسیله ای است که برای متعادل کردن جریان گاز و ثابت نگه داشتن آن مورد استفاده قرار میگیرد.از رگولاتور ها برای تبدیل فشار زیاد گاز ، به فشار کمتری که برای دستگاه مناسب باشد ، استفاده میشود. کاهش فشار ورودی به فشار خروجی پایین تر ، وظیفه اصلی تنظیم کننده های فشار است.از رگولاتورهای گاز در کمپرسورهای هوا ، وسایل نقلیه گازدار ، صنایع نفت و گاز  و صنعت معدن استفاده میشود.رگولاتور های گاز در طیف گسترده ای از اندازه ها و تنظیمات قابل دسترس هستند ، اما همه ی آنها عملکرد یکسانی دارند. رگولاتورها با توجه به سرعتی که گاز به دستگاه منتقل میکند، گروه بندی میشوند و از نظر شکل و اندازه بسیار متفاوت هستند و بطور کلی به دو نوع رگولاتور فشار زیاد و رگولاتو فشار کم تقسیم بندی میشوند.

تنظیم کننده فشار بالا ، قادر به مقابله با ورود گاز از سیلندر با نیروی زیاد است و در صنعت جوشکاری معمولا از این نوع رگولاتور استفاده میشود.از تنظیم کننده فشار کم در جایی استفاده میشود که نیاز به خروج حرارت ثابت باشد.وسایل گاز سوز مانند اجاق گاز و بخاری های خانگی کوچک بطور گسترده از ان نوع رگولاتور استفاده میکنند.

رگولاتور گاز طبیعی

رگولاتور گاز طبیعی

هنگامی که شما در حال استفاده از یک وسیله گرمازا هستید ، در حال استفاده از یک تنظیم کننده گاز نیز خواهید بود. تنظیم کننده گاز طبیعی از پنج مؤلفه تشکیل شده است: پیچ ، فنر ، میله ، دیافراگم و دریچه

ویژگی اصلی رگولاتور مورد استفاده در وسایل گرمازا خانگی ، ایمنی آن است ، چراکه رگولاتور میتواند ، جریان گاز طبیعی را محدود کند تا سوخت اضافی وارد منازل نشود.یک رگولاتور از سه عنصر مکانیسم بارگذاری ، عنصر حسگر و ابداع کنترل تشکیل شده که همه آنها برای کنترل میزان فشار گاز کار می کنند.

تنظیم کننده گاز پروپان

رگولاتور گاز پروپان

در یک زمان ، گاز پروپان برای اجاق گازهای داخلی و گرمایش منازل استفاده می شد. از آنجا که این گاز مایعی تحت فشار است ، این فشار باید با خارج شدن از مخازن تنظیم شود ، در غیر این صورت می تواند شیلنگ ها را پاره کند یا از آن بدتر ، باعث ایجاد یک انفجار اساسی شود. تنظیم کننده فشار معمولاً به همین دلیل در سیستم های پروپان استفاده می شود.

تنظیم کننده های پروپان از برنج ساخته شده اند،زیرا به طور کلی برنج در برابر جرقه مقاوم است. آلومینیوم فلز دیگری است که در ساخت رگولاتور مورد استفاده قرار می گیرد، چون این فلز هم وزن سبکی دارد و هم در برابر جرقه مقاوم است.

نحوه کار رگولاتور گاز

هدف از تنظیم کننده کنترل گاز فشار قوی این است که فشار گازی که از مخزن پروپان خارج می شود را تا حد مطمئن کاهش دهد.این کار توسط یک دیافراگم لاستیکی که به قسمت داخلی بشقاب آلومینیومی وصل شده است ، انجام می شود. فنر فشار بر روی این دیافراگم سوار می شود و به کنترل گاز خروجی کمک می کند.

بطور کلی میتوان گفت ، هرچه فنر قوی تر باشد ، فشار گاز در طرف خروجی کمتر می شود ، و هرچه فنر سبک تر باشد ، فشار ناشی از تنظیم کننده بیشتر خواهد بود.

نوعی دیگر از رگولاتورها ، رگولاتور گاز پوششی است که وظیفه تامین گاز بر روی مخازن ذخیره سیالات نفتی و تانک‌ها را بر عهده دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع رگولاتور سایر مقالات پیشرو گاز ماهر را دنبال کنید.